RIDNING

Igår:

Ja igår red jag inte ut med Lotta utan det blev ridning i våran hage vi kallar för 1:an. En jätte stor fin och jämn hage att rida i när snön faller. Igår hade jag gramanen på henne och det gick hyffsat bra. Hon var pigg då hon inte gått så mycket veckan då jag var borta p.g.a vissa anledningar. Hon gjorde ändå det jag bad henne om och var bussig, jo summeringen blir nog BRA.

Idag:

Idag red jag på samma ställe. INTE BRA ALLS. Jag satte på gummisnodden idag för att testa hur det kändes men NEJ NEJ NEJ ack så fel. Hon bara gick emot ville inte alls. Gramanen gillas noh bättre av henne. Nej idag gick det inge bra och inga framsteg. Jag rider ändå inte så hårt just nu då hon inte gått och det är lite synd att hon är en sådan häst som så fort hon står någon dag så stelnar hon till. Man måste nog alltid göra något med henne, jag tror att även om hon har en vilodag ska de nog allt bli en promenad. Något utanför hagen ska hon göra varje dag. Det underlättar ju ridningen också om hon inte vilar sig stel. Ja hoppas det går bättre imorgon.

Varför rider jag på graman?

Jo när jag började rida Bella så hade hon gått väldigt lite på sistone och inte i jätte rätt form alla gånger så hon var lite ur balans. Hon tycker för tillfället att det är bättre att gå med huvudet rakt upp i luften och njuta. Men hon börjar förstå att det inte är så skönt alla gånger. Så jag tycker att det är bra med gramanen då du kan betsämma hur mycket du ska använda den då den ligger som en tygel och du då kan reglera över hur hård den ska vara spänd. Jag har jobbat med henne hos min dressyrtränare Ann-Sofie Adolfsson och då har vu graman. En graman är en slags hjälptygel som får hästen att ställa rätt med hjälp av din hand och dina skänklar. Jag tycker det funkar utmärkt på Bella och varje ridpass jag rider med den kan jag alltid sista 15min rid HELT UTAN den och bara använda tyglarna. Så snart kommer det men de kommer att ta tid. Ibland tider jag faktiskt ridpass utan den också bara för att testa och ibland fungerar det ganska bra och ibland kan det vara en total miss från min sida.



Gramanen är den blå/randiga tygeln som går som en vanlig tygel vid halsen, in genom bettringarna och sedan ner till sadelgjorden. Jag spänner inte min graman som på bildden, jag spänner den på höger och vänster sida om bogen på hästen fast i sadelgjorden. Men en bild i alla fall på vad det är.


// Ljungis


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0